Influencer marketing: wat is het en hoe kun je het gebruiken?

Een tijdje geleden werd de term 'influencer marketing' toegevoegd aan de lijst met marketingtermen en sindsdien is deze steeds belangrijker geworden. Influencers worden op steeds grotere schaal ingezet om producten of diensten te promoten voor een bedrijf. Hierdoor kan het desbetreffende bedrijf relatief eenvoudig een groot gedeelte van zijn doelgroep bereiken. Klinkt ideaal toch? Maar wat is Influencer marketing nou precies en hoe kun je het inzetten om meer te bereiken met jouw bedrijf?

Influencers kunnen jouw bedrijf promoten in hun content

De definitie van Influencer marketing

Influencer marketing houdt kortweg in dat je influencers inzet voor je marketingstrategie. Een influencer is vaak iemand met een groot online bereik en kan worden gezien als voorbeeldfunctie voor zijn of haar volgers. Denk hierbij aan een vlogger, blogger of andere online content creator. Het woord ‘influence’ betekent in het Nederlands letterlijk ‘invloed’. Een influencer heeft dus als het ware invloed op zijn of haar volgers. Door als bedrijf gebruik te maken van deze invloed, kun je je doelgroep als het ware naar je toe laten komen (pull marketing). Vaak gebeurt dit door middel van een promotie van jouw product of dienst in zijn of haar content met een verwijzing naar jouw bedrijf.

Bij influencer marketing worden influencers ingezet om jouw bedrijf te promoten.

Influencers inzetten, waarom?

Wanneer een influencer qua doelgroep aansluit op de doelgroep die jij als bedrijf hebt, dan kan het interessant zijn om het gesprek aan te gaan met diegene. Als diegene namelijk jouw product of dienst promoot in zijn of haar blog/vlog, dan komt jouw doelgroep automatisch in aanraking met jou. Zijn of haar volgers volgen de content namelijk met een reden. De volgers kunnen soms zelfs het gevoel hebben dat ze bevriend zijn met diegene en diegene echt kennen. Hierdoor vertrouwen ze praktisch alles wat diegene online zet en aanraadt. Wanneer jij een bepaald make-up item verkoopt en een groter publiek wil bereiken, dan kun je eens kijken naar een beautyvlogger met de doelgroep die voor jou interessant is. Als bijvoorbeeld Nikkietutorials van deze wereld jouw product promoten aan hun publiek, dan zullen er genoeg volgers tussen zitten die even een kijkje gaan nemen op jouw website. Je zou het ook kunnen zien als een soort variatie op mond-op-mond reclame. Doordat er positief over jouw product vertelt wordt, bereik je meer potentiële klanten. Daarnaast kan het onder de volgers van de influencer ook weer worden doorverteld aan vrienden en familie. Hierdoor bereik je nog meer mensen met slechts één marketingtool.

De voordelen van influencer marketing

Eigenlijk zou bovenstaande voldoende moeten zijn om je te laten beginnen met Influencer marketing, maar om je nog net iets meer te overtuigen som ik hieronder nog even de belangrijkste voordelen voor je op:

  • Je doelgroep bereiken: via een influencer kun jij je gewenste online doelgroep relatief eenvoudig bereiken. Door een influencer uit te kiezen die qua doelgroep en content aansluit op jouw bedrijf, kom je vrijwel direct uit bij de juiste groep.
  • Het vertrouwen is al opgebouwd: Volgers van een bepaalde influencer zien diegene vaak echt als voorbeeld, waardoor ze in de meeste gevallen zullen vertrouwen wat diegene zegt. Als die influencer jouw product of dienst promoot, dan zullen de volgers dit vaak snel geloven.
  • Herkenbaarheid: Als volger herken je jezelf vaak in de desbetreffende influencer. Dit is dan ook vaak de reden dat je zijn of haar content zo interessant vindt. Wanneer jij als bedrijf je producten of diensten laat ‘verkopen’ door iemand waarin een volger zich herkent, zul je merken dat je een stuk sneller resultaat hebt dan wanneer je iemand gebruikt waarin ze zich totaal niet herkennen.
Door middel van influencer marketing kun je je doelgroep sneller bereiken

Gebruik maken van influencer marketing binnen je bedrijf

Wanneer jij met jouw bedrijf gebruik wilt maken van Influencer marketing, dan is het van belang dat je eerst één of meerdere influencers uitkiest die bij jouw bedrijf passen. Dat wil zeggen dat je gaat kijken naar de doelgroep van de influencers, maar ook naar het imago en de online uitstraling van de influencer. Wanneer dit totaalplaatje aansluit op jouw bedrijf, dan zou dit een geschikte influencer kunnen zijn om jouw bedrijf te promoten. Tijdens het benaderen van deze influencers is het belangrijk om je ideeën duidelijk over te brengen en goed te benadrukken waarom dit ook voor de influencer van belang kan zijn. Een influencer gaat immers meestal niet voor niks jouw producten promoten. Na jouw voorstel hoor je van de influencer of van het management of zij hiervoor open staan en kun je verdere afspraken maken. Bedenk ook of dit een eenmalige actie is of dat je echt een samenwerking aan wilt gaan met de influencer. In dit laatste geval zou je bijvoorbeeld maandelijks een promotie post kunnen laten plaatsen. Over het algemeen zijn er vier veelgebruikte vormen van influencer marketing:

  • Naamsvermelding van je bedrijf: In dit geval krijgt een influencer vaak een product gratis opgestuurd welke hij of zij promoot in de content. Denk hierbij aan een unboxing van gekregen items.
  • Gesponsorde content: Hierbij krijgt de influencer een bepaald bedrag voor het posten van promotie bevattende content.
  • Kortingscodes: Hierbij krijgt de influencer een persoonlijke kortingscode voor jouw bedrijf welke hij of zij kan delen met zijn of haar volgers. Hierdoor kunnen de volgers met korting bestellen in jouw (web)shop.
  • Weggeefacties: Hierbij wordt één of meerdere producten door de influencer verloot onder de volgers. Denk hierbij aan een like + deel actie op Instagram. Volgers die willen meedoen aan deze weggeefactie moeten hiervoor eerst een bepaalde actie ondernemen, waarna het product verloot wordt onder de deelnemers.

Welke vorm van influencer marketing je gebruikt hangt af van wat je ermee wilt bereiken. Zo kun je met een weggeefactie bijvoorbeeld meer volgers naar jouw social media kanalen trekken en kun je met een kortingscode direct meer verkopen genereren. Natuurlijk kun je ook een combinatie van de verschillende vormen gebruiken. Wanneer je bijvoorbeeld een winactie houdt online, dan is er vaak maar 1 winnaar. Je zou er hierna voor kunnen kiezen om de overige volgers een kortingscode te geven als soort troostprijs.

Een mega influencer is een content creator met meer dan 1 miljoen volgers

Verschillende soorten influencers

Wanneer je op zoek bent naar geschikte influencers voor jouw influencer marketing, dan kijk je ook naar de verschillende soorten influencers. Deze soorten influencers variëren van de groep met de minste volgers tot de groep met de meeste volgers.

  • Nano influencer: Deze groep heeft het kleinste aantal volgers, vaak ligt dit rond de 5000 volgers. Vaak hebben deze influencers vaak wel veel kennis van een specifiek onderwerp en dus ook een specifieke doelgroep. Hierdoor kunnen ze toch interessant zijn voor een bedrijf om mee samen te werken.
  • Micro influencer: Deze groep heeft tussen de 5000 en 50.000 volgers en specifieke kennis van een bepaald onderwerp. Hierdoor kunnen ze interessant zijn wanneer je als bedrijf een specifieke doelgroep en markt wil bereiken.
  • Meso influencer: Een meso influencer heeft tussen de 50.000 en 100.000 volgers en mag zich tot de grotere influencers rekenen. Echter kun je hier vaak met iets minder budget nog wel goede afspraken mee maken.
  • Macro influencer: Iedereen die tussen de 100.000 en 1 miljoen volgers heeft valt onder deze categorie. Deze influencers hebben een erg groot bereik en doen hier vaak ook veel moeite voor. Hierdoor kun je kwalitatief hoge content verwachten.
  • Mega influencer: Vanaf 1 miljoen volgers val je onder de mega influencers. Deze influencers hebben zoveel bereik, waardoor je een heleboel mensen bereikt als diegene je product of dienst promoot. Denk hierbij aan de Nederlandse Enzo Knol, maar ook aan de Kardashians.

Hoe meer bereik een influencer heeft, hoe meer mensen jouw producten en diensten zullen zien. Echter, het budget zal hierbij vaak ook hoger moeten zijn dan bij een influencer met minder bereik.

Er zijn verschillende soorten influencers onderverdeeld in de grootte van hun online bereik.

Een korte samenvatting

Influencer marketing kan gebruikt worden als onderdeel van je marketingstrategie. Hierbij worden influencers ingezet om jouw producten of diensten te promoten, vaak tegen een tegenprestatie in de vorm van gratis producten of betaling. Wanneer je aan de slag wilt met influencer marketing, dan is het belangrijk om relevante influencers te zoeken voor jouw bedrijf. Dit zijn influencers die qua doelgroep en imago overeenkomen met hetgeen jij wil uitdragen als bedrijf. Over het algemeen zijn influencers onder te verdelen in vijf categorieën:

  • Nano influencer
  • Micro influencer
  • Meso influencer
  • Macro influencer
  • Mega influencer

Er zijn veel verschillende manieren om influencer marketing in te zetten, maar de meest gebruikte zijn als volgt:

  • Naamsvermelding in ruil voor product of dienst
  • Gesponsorde content
  • Kortingscode
  • Weggeefactie

Wanneer dit type social media marketing op de juiste manier gebruikt wordt, kun je er als bedrijf heel veel potentiële klanten mee bereiken. Als we de trends moeten geloven zal de term influencer marketing in de toekomst alleen maar groter worden. Als bedrijf is het dan ook zeker de moeite waard om hier eens naar te kijken.