Instagram: Wat is het en wat kun je ermee?

Volgers, likes, stories en ‘stuur me een DM’, dat zijn geen gekke termen als je bekend bent op Instagram. Ruim 400 miljoen mensen zijn actief op dit social media platform en delen hier hun foto’s en video’s. Maar wat is Instagram precies en wat kun jij er zelf mee? Hieronder krijg je antwoord op al je vragen.

Instagram, wat is het precies?

Instagram is een social media platform wat met name draait om het delen van foto’s en video’s. Als gebruiker kun je hierbij andere accounts volgen om zo ook hun foto’s te kunnen zien. Deze verschijnen dan op jouw tijdlijn en deze kun je liken door dubbel te tikken op de foto. Daarnaast kun je ook een reactie plaatsen onder de foto’s om te laten weten wat je ervan vindt. Het platform Instagram is ontstaan vanuit Facebook, maar werd op den duur een stuk populairder dan Facebook. Tegenwoordig mag het dan ook niet ontbreken als app op je smartphone, maar wordt het ook steeds vaker ingezet in de online marketingstrategie van een bedrijf.

Instagram is een social media platform voor het delen van foto’s en video’s.

De mogelijkheden van Instagram

Bij iedere update van de app lijken er weer nieuwe mogelijkheden bij te komen. Waar het begon bij enkel het delen van je leukste foto’s op je tijdlijn, heb je inmiddels al een stuk meer opties om je content te delen. Hieronder beschrijf ik wat je allemaal met je Instagram account kunt doen en vertel ik je wat meer over de verschillende termen in de wereld van Instagram.

De feed

De feed is de plek waar alle foto’s van de mensen die jij volgt samenkomen. Hier zie je op chronologische volgorde de foto’s (beginnend bij de laatst geposte foto). Wanneer je deze pagina ververst, zullen de nieuwste foto’s verschijnen. Mensen met een openbaar profiel kun je zo volgen, mensen met een gesloten profiel moet je eerst om toestemming vragen.

Je persoonlijke pagina

Jouw eigen foto’s vind je op jouw persoonlijke pagina van Instagram. Hier zie je bovenaan je profielfoto, je aantal berichten, volgers en gevolgde mensen. Daaronder staat je naam en kun je een stukje over jezelf kwijt in je ‘bio’. Vervolgens begint je feed. Deze is opgebouwd uit blokjes van drie naast elkaar. Door op de + de klikken kun je een nieuwe foto uploaden. Deze kun je in de app zelf nog bewerken, maar dit is uiteraard geen must. Tegenwoordig maken steeds meer mensen een waar kunstwerk van hun feed door een bepaald kleurenpatroon aan te houden of bijvoorbeeld een logo te verwerken in de feed. Op jouw eigen feed kun je altijd je mooiste foto’s terugkijken. Wanneer je een foto plaatst, kun je er ook voor kiezen om meerdere foto’s in één keer te posten, dit noem je een carrousel. Hierbij wordt de eerste foto weergegeven op je feed. Op het moment dat hier op geklikt wordt, kan iemand door de foto’s heen sliden om alle foto’s te zien.

Iedere gebruiker heeft een persoonlijke pagina op Instagram.

Stories

Wanneer je niet wil dat je foto of video voor een langere tijd op je feed blijft staan, dan kun je er ook voor kiezen om een story te plaatsen. De stories vind je helemaal bovenaan in de feed in de vorm van bolletjes. Een story blijft 24 uur staan en je kunt er ook meerdere achter elkaar posten. Een ‘insta story’ heeft een maximum lengte van 15 seconden. Ook kun je bij een story een zogenoemde ‘swipe up’ link toevoegen. Wanneer mensen dan omhoog swipen in de story, dan worden ze automatisch verwezen naar die link.

Reels

In Augustus 2020 kwam Instagram met een nieuwe mogelijkheid om je content te delen, een ‘reel’. Dit zijn video’s waar je allerlei leuke effecten aan toe kunt voegen en ook muziek van bekende artiesten af kunt spelen. Voor wie bekend is met TikTok, zal dit niets nieuws zijn. Het is dan ook Instagrams manier om te concurreren met TikTok.

IGTV

Waar reels overeenkomen met de content op TikTok, komt een IGTV (Instagram TV) overeen met de content die je op Youtube vindt. Met een IGTV heb je de mogelijkheid om langere video’s te maken voor op je feed. Vaak zijn dit video’s van hoge kwaliteit, waar veel tijd in heeft gezeten.

Instagram Live

Tegenwoordig kun je zelfs live content maken op Instagram. Hierdoor heb je directe interactie met je volgers. Deze kunnen namelijk live meekijken met wat jij aan het doen bent, mits jij bewust live gaat op Instagram. Ook kun je samen met mensen live gaan en als het ware een videogesprek voeren met en voor je kijkers.

Instagram live biedt je de mogelijkheid live content uit te zenden.

Direct message

Wanneer je een reactie plaatst onder een foto, dan is dit voor iedereen zichtbaar. Wil je een privé reactie geven of wil je via Instagram contact met iemand zoeken, dan kun je iemand via DM benaderen. DM staat voor Direct Message. Dit is de chatfunctie van Instagram.

Instagram gebruiken als particuliere vs bedrijf

Instagram kan gebruikt worden door zowel particulieren als door bedrijven. Tegenwoordig wordt Instagram dan ook steeds meer gebruikt door bedrijven als marketingtool. Via Instagram heb je de mogelijkheid om veel mensen in één keer te bereiken en echt je eigen groep volgers op te bouwen. Hierdoor bouw je als het ware een soort online community op. Wanneer je je eigen bedrijfsaccount wil beginnen, dan dien je een professioneel account aan te maken. Hierdoor heb je bepaalde mogelijkheden die je als particulier gebruiker niet hebt. Zo kun je de volgende acties ondernemen:

  • Statistieken van je pagina bekijken
  • Een contactbutton/website button toevoegen aan je pagina
  • Producten verkopen in je foto’s

Een blauw vinkje op je Instagram profiel laat zien dat mensen jouw account serieus kunnen nemen. Vaak zie je dit bij influencers, maar ook voor bedrijven is dit relevant. Hierdoor weten mensen namelijk vrijwel meteen dat jouw bedrijf te vertrouwen is (in de meeste gevallen). Een blauw vinkje kun je aanvragen via Instagram door een verzoek tot verificatie in te dienen. Over het algemeen geldt: hoe meer volgers je hebt, hoe sneller je een blauw vinkje ontvangt.

Instagram kan worden toegepast door bedrijven in hun online marketing strategie.

In het kort

Instagram is een social media platform welke is opgericht vanuit Facebook als platform om al je mooiste foto’s en video’s te delen. Tegenwoordig kun je met Instagram veel meer dan alleen foto’s delen op je tijdlijn. Zo zijn er door de jaren heen de volgende tools toegevoegd:

  • Stories
  • Reels
  • IGTV
  • Instagram live

Als particuliere is het natuurlijk heel leuk om lekker te scrollen op de tijdlijn van Instagram, maar ook voor bedrijven kan dit platform nuttig zijn om te implementeren in de social media strategie. Zo kun je als bedrijf je pagina omzetten in een bedrijfspagina, waardoor je meer mogelijkheden krijgt. Hierdoor kun je bijvoorbeeld de statistieken van je pagina bekijken, maar ook direct producten verkopen via Instagram.