Wat is SWOT?

Een SWOT-analyse, ofwel een sterkte-zwakte analyse, kan worden toegepast in een bedrijf om in één oogopslag te zien waar de kansen en bedreigingen liggen. Een SWOT-analyse kan op ieder moment worden opgezet, maar wordt met name aangeraden als je een nieuw bedrijf op wilt starten of een nieuw plan in je onderneming wilt implementeren. Hierdoor kun je van tevoren al kijken of je plan überhaupt een kans heeft binnen de markt. Door de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van je bedrijf in een schema overzichtelijk weer te geven, kun je bepalen wat de effecten zijn van de verschillende factoren voor jouw bedrijf.

De SWOT-analyse zelf toepassen? Lees hieronder hoe je dat doet

Waarom wordt de SWOT-analyse toegepast?

Als je net gaat starten met een bepaalde onderneming, dan is het handig om te weten wat je kansen zijn voor de toekomst. De SWOT kan worden gebruikt om deze kansen, maar ook de bedreigingen, weer te geven. Zo weet je wat jouw onderneming uit laat blinken, maar ook waar nog mogelijkheden liggen tot verbetering. Ook als je al langer een onderneming runt, maar een nieuw plan hebt wat je wilt implementeren, kan de SWOT handig zijn. Hierdoor kun je inschatten of dit plan een kans van slagen heeft, voordat je hier eerst heel veel geld en energie in steekt. Daarnaast kan het ook juist helpen om naar nieuwe ideeën te zoeken. Wanneer je bijvoorbeeld gaat zoeken waar je kansen liggen, dan kun je die kansen gebruiken om nieuwe ideeën te bedenken. Over het algemeen zijn er dus drie redenen om een SWOT-analyse toe te passen:

  • Voor een startende ondernemer om te zien wat de kansen zijn
  • Voor een huidige ondernemer om te zien of nieuwe plannen kans van slagen hebben
  • Voor een huidige ondernemer om nieuwe plannen te bedenken of te zien waar je staat

Hoe werkt de SWOT?

De SWOT-analyse is dus een overzicht van de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van je bedrijf. Je voert een situatieanalyse uit door alle vier de factoren bij langs te gaan en deze in te vullen voor jouw bedrijf. Daarna ga je kijken hoeveel ieder punt ‘weegt’ voor jouw onderneming. Dit doe je door een confrontatiematrix te maken. Zo kan een directe concurrent die een lagere prijs hanteert bijvoorbeeld een grotere bedreiging vormen dan een andere factor in de SWOT. Wanneer je een complete SWOT-analyse wilt maken doorloop je de volgende stappen:

In de SWOT omschrijf je de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van het bedrijf.

Stap 1: Interne analyse

De interne analyse van de SWOT-analyse bestaat uit punten die direct betrekking hebben op jouw onderneming. Dat wil zeggen dat het echt de sterktes en zwaktes van het bedrijf dienen te zijn. Kijk hiervoor ook naar je concurrentie. Voor de sterktes kun je dan benoemen wat jouw bedrijf beter heeft dan de concurrentie en voor de zwaktes kun je kijken naar wat de concurrentie volgens jou beter doet. Kijk hierbij naar punten als:

  • Je producten of diensten
  • Je personeel
  • Je klanten
  • Je financiën

Het is belangrijk om hier echt objectief naar te kijken en hier wellicht ook mensen over mee te laten praten. Hierdoor kun je het vanuit meerdere perspectieven bekijken. Het is namelijk logisch dat jij alles aan jouw eigen bedrijf geweldig vindt en als sterktes ziet. Toch is dit misschien niet altijd het geval. De interne analyse wordt ook wel de micro analyse genoemd.

Stap 2: Externe analyse

Nadat je de interne analyse hebt voltooid, kun je beginnen aan de externe analyse. Hierbij kijk je naar de externe factoren die van invloed kunnen zijn op jouw bedrijf of bedrijfsplannen. Deze deel je onder in de kansen en bedreigingen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan plannen van de gemeente voor de buurt waarin jij je onderneming start. Of deze nu een positief of negatief effect op jouw onderneming gaan hebben, ze gaan toch wel gebeuren. Kijk daarnaast ook naar de ontwikkelingen in de branche van je onderneming en naar je concurrentie. Door de kansen en bedreigingen tegen elkaar af te wegen, kun je ook weer tot nieuwe ideeën komen. Bij de externe analyse kun je kijken naar de macro en meso omgeving.

  • Meso-omgeving: Dit zijn factoren die in de directe omgeving te vinden zijn, bijvoorbeeld in dezelfde branche of in dezelfde woonplaats. Een model om deze factoren overzichtelijk te kunnen achterhalen is het vijfkrachtenmodel van Porter. Hierbij worden vijf externe krachten behandeld welke van invloed kunnen zijn op de opbrengst mogelijkheden van het bedrijf.
  • Macro-omgeving: Dit zijn factoren die betrekking hebben op de hele markt, bijvoorbeeld wet- en regelgeving. Hiervoor kan het DESTEP-model gebruikt worden. DESTEP staat voor Demografisch, Economisch, Sociaal-cultureel, Technologisch, Ecologisch en Politiek-juridisch. Je kunt hierbij ieder punt bij langs gaan en de belangrijkste ontwikkelingen voor jouw bedrijf benoemen. Vervolgens kun je hier weer je kansen en bedreigingen uithalen.

Stap 3: Het schema invullen

Wanneer je de interne en externe factoren hebt bepaald, dan kun je de belangrijkste in gaan vullen in het SWOT-schema. Hierbij vul je de sterktes linksboven in, de zwaktes rechts daarnaast, de kansen linksonder en de bedreigingen rechtsonder. Zo staan de positieve factoren onder elkaar en de negatieve factoren ook onder elkaar.

Stap 4: Confrontatiematrix

De volgende stap is om de confrontatiematrix te gaan toepassen. Hierbij geef je door middel van + en - aan hoeveel waarde een bepaalde factor heeft. Dit doe je door te bepalen wat het effect gaat zijn van iedere factor. Je geeft ze als het ware een score van --, -, O, + of ++. Door deze vervolgens bij elkaar op te tellen, kun je bepalen welke factoren het meest van belang zijn voor de toekomst van je onderneming.

Wat is de SWOT-analyse?

De SWOT-analyse is eigenlijk een overzicht van de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen binnen je onderneming. Zo worden zowel de positieve als de negatieve kanten weergegeven en ben je je bewust van de interne en externe factoren die je bedrijfsplannen kunnen beïnvloeden. Vaak wordt deze analyse toegepast voordat iemand begint aan een bedrijf. Hierdoor kun je beter inschatten of jouw product of dienst van waarde gaat zijn in de markt. Wanneer de negatieve punten overheersen, dan is het wellicht een goed idee om nog eens naar je plan te kijken. Dan kun je bijvoorbeeld kijken hoe je de negatieve punten om kunt buigen naar iets positiefs. De SWOT-analyse bestaat uit vier factoren.

Sterktes

De sterktes zijn onderdeel van de interne analyse. Hierin worden eigenlijk de voordelen van jouw bedrijf genoemd ten opzichte van je concurrentie. Denk hierbij aan een uitgebreid assortiment of aan bepaalde services die jij als bedrijf biedt. Probeer dit zo objectief mogelijk te benaderen en vraag desnoods andere mensen om je hierbij te helpen. Iemand anders kijkt vaak toch net iets anders naar jouw bedrijf dan jijzelf. Noteer alle sterktes linksboven in de matrix.

Zwaktes

Net als de sterktes zijn ook de zwaktes onderdeel van de interne analyse. Immers, als je de sterktes benoemt, moet je ook de zwaktes benoemen. Probeer ook hier zo objectief mogelijk te kijken naar wat jouw concurrentie beter doet dan jij. Vraag mensen om mee te denken en zorg dat ze hier open en eerlijk over kunnen praten. Een voorbeeld van een zwakte is dat je een ervaren personeelslid kwijt raakt en daardoor op een bepaalde afdeling niet voldoende ervaren personeel hebt.

Kansen

De kansen zijn onderdeel van de externe analyse. Bij dit onderdeel ga je kijken naar welke kansen de omgevingsfactoren je bieden. Denk hierbij aan een bepaalde doelgroep die zich bevindt in jouw werkgebied of aan plannen van de gemeente. Deze factoren zouden sowieso gebeuren, ook als jouw bedrijf er niet zou zijn. Probeer hierbij echt out of the box te denken en niet alleen naar de bekende weg te kijken. Hierdoor kun je echt mooie mogelijkheden creëren.

Bedreigingen

De andere kant van de externe analyse is de bedreigingen. Hierbij beschrijf je factoren die een bedreiging kunnen vormen voor jouw plannen. Denk hierbij aan de mogelijkheid dat iemand anders met dezelfde diensten of producten de markt gaat betreden. Dit wordt dan een directe concurrent van jouw onderneming. Ook hier is het belangrijk om verder te kijken dan je neus lang is.

De voor- en nadelen

Ook aan de SWOT-analyse zitten verschillende voor- en nadelen verbonden. Zo is een voordeel van de analyse dat je zo een overzicht krijgt van je kansen, bedreigingen, sterktes en zwaktes. Hierdoor heb je een goed beeld van je eigen bedrijf, maar ook van de omgevingsfactoren en kun je kijken waar mogelijkheden liggen voor jouw bedrijf. Een nadeel hiervan is dat de SWOT vaak gemaakt wordt door zelf goed na te denken over de verschillende punten. Hierbij wordt maar weinig gedacht aan theoretische feiten, waardoor het niet altijd precies zo is zoals het in de SWOT staat. Daarnaast zijn er dagelijks weer nieuwe factoren waar je mee te maken krijgt. Hierdoor moet je eigenlijk meerdere keren in het jaar de SWOT uitvoeren.

De SWOT-analyse kan je een beeld geven over de kansen van je bedrijf.

De SWOT in het kort

De SWOT-analyse wordt gebruikt om een overzicht te maken van de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van je bedrijf. Hierdoor kun je als startend ondernemer inschatten of jouw plannen kans van slagen hebben in de markt. Daarnaast is het ook nuttig voor huidige ondernemers om te zien of een bepaald nieuw product goede kansen heeft in de markt. De SWOT-analyse wordt als volgt uitgevoerd:

  • De interne analyse (sterktes en zwaktes)
  • De externe analyse (kansen en bedreigingen)
  • Invoeren in het schema
  • De confrontatiematrix uitvoeren

Na het uitvoeren van de confrontatiematrix heb je duidelijker welke punten een grote invloed hebben op jouw bedrijf en je plannen. Hierdoor kun je beslissen of je wel of niet doorgaat met een bepaald plan. Let wel op: een SWOT-analyse wordt meestal gemaakt vanuit je eigen oogpunt, waardoor het niet altijd berust is op theoretische feiten.