We zijn op zoek naar een getalenteerde Front-End Developer om ons team te versterken! bekijk vacature

Zo schrijf je teksten voor mobiel

Hoog scoren op Google is tegenwoordig niet meer voldoende. Wil je elke bezoeker voor je winnen? Dan is schrijven voor mobiel essentieel. Weten waar je op moet letten bij het schrijven van sterke teksten voor mobiel? Lees dan snel verder.

Inhoudsopgave:

Een foto van iemand die op hun telefoon scrollt op de website van De Haan Media, om aan te tonen dat een geoptimaliseerde website voor telefoon erg belangrijk is.

Waarom voor mobiele bezoekers schrijven?

Steeds meer mensen bezoeken websites op hun smartphone. Tegenwoordig vind je namelijk alles in je broekzak. Dit maakt direct duidelijk wat het doel is van mobiele bezoekers: Snel antwoord vinden op hun vraag.

Bang dat teksten voor mobiele bezoekers je desktop bezoekers wegjaagt? Geen zorgen! Dit type teksten werkt juist voor elke bezoeker op elk soort website of webshop.

Een website voor mobiel betekent namelijk niet dat er minder content op staat. Het gaat om een goede balans op de pagina en schrijven voor allerlei verschillende type lezers. In deze blog leer je hoe je dat doet.

De voordelen van schrijven voor mobiel

  • Je trekt meer bezoekers naar je website.
  • Je optimaliseert voor iedereen; desktop, tablet en mobiel.
  • Meer conversies dankzij een extra doelgroep.

Wat willen mobiele bezoekers?

Mobiele bezoekers willen dus snel antwoord op hun vraag. Dit kan bijvoorbeeld een zoekopdracht naar een product zijn, specificaties of een uitleg van een dienst. Het is aan jou om te laten merken dat ze hiervoor bij jou moeten zijn.

De gemiddelde online sessie op de telefoon duurt 72 seconden. Binnen deze 72 seconden moet je de aandacht grijpen en antwoord beloven. Schrijf dus doelgericht en concreet om de aandacht vast te houden.

Frontload je tekst om snelle bezoekers te bedienen. Dit betekent dat je de belangrijkste informatie aan het begin van de tekst zet. Geïnteresseerden lezen namelijk verder voor meer verdieping, zelfs op hun smartphone.

Ondersteun de informatie met infographics, duidelijke afbeeldingen en slide shows. Zo geef je elk type lezer de mogelijkheid om hun favoriete manier van informatie zoeken te gebruiken.

Een infographic met daarop de vier verschillende type lezers waar jij je als schrijver op wilt richten; competatief, spontaan, methodisch en humanistisch.

Voordat je gaat schrijven

Om een goede tekst voor mobiel te schrijven, zul je eerst in de juiste mindset moeten komen. Hierbij is het belangrijk dat je bedenkt wat je wilt bereiken met de tekst. Dit kunnen verschillende zaken zijn:

  • Een product verkopen.
  • Een dienst aanbieden.
  • Informatie verschaffen.

Schrijf de tekst met één concreet doel. Zo kun je de tips in deze blog beter toepassen. Sta er ook voor open om het eens anders aan te pakken. Met een open blik zie je ineens veel meer mogelijkheden.

Maak van tevoren ook een goede indeling. Neem je lezer mee op een reis door het onderwerp. Zorg dat alles wat je schrijft op elkaar voortbouwt. Zo help je jouw bezoeker het best. Als je helemaal op orde hebt wat je wilt schrijven, kun je beginnen met schrijven voor mobiel.

Tips voor schrijven voor mobiel

Het is het beste om doelgericht te schrijven. Met de volgende tips schrijf je sterke mobiele content.

1. Schrijf kort en bondig

Kort en bondig schrijven is het belangrijkste onderdeel. Er zijn een aantal vuistregels om je aan te houden.

  • Zet de belangrijkste informatie vooraan.
  • Alinea’s mogen maximaal 211 karakters lang zijn.
  • Schrap alle poespas en schrijf in makkelijke taal.
Regels op desktop en mobiel
Woorden Karakters Regels desktop Regels mobiel
27 147 2 4
30 177 3 4
39 211 2,5 5
50 272 3,5 7

2. Creëer rijke content

De belangrijkste content op een website is de tekst. Toch zijn er bepaalde manieren om deze tekst goed te ondersteunen. Door rijke content te creëren, zorg je dat je elk type lezer vasthoudt.

  • Gebruik informatieve afbeeldingen die niet te groot zijn.
  • Plaats embedded video’s lager in je tekst.
  • Gebruik slideshows voor meerdere afbeeldingen.

Bij rijke content gaat het erom dat je mogelijkheden biedt aan je lezer. Daarnaast is het de bedoeling dat je de tekst ondersteunt. Alles dient ertoe om jouw informatie over te brengen op je lezer.

3. Maak het scanbaar

Teksten scanbaar maken helpt snelle bezoekers informatie te vinden. Daarnaast helpt het om zelfs deze bezoekers langer vast te houden en meer te laten lezen. Een tekst scanbaar maken doe je door het gebruik van:

  • Korte en duidelijke kopjes
  • Voldoende witregels
  • Gebruik kleuren voor buttons en linkjes
  • Het dikgedrukt maken van belangrijke woorden
  • Lijstjes voor de belangrijkste informatie

Sterke pagina opmaak gebruiken

Een andere manier om mobiele bezoekers te helpen, is de paginaopmaak. Dit zorgt ervoor dat je de aandacht van de bezoeker vasthoudt. Er zijn verschillende manieren om de paginaopmaak in te zetten.

1. Lettergrootte

Zorg dat de lettergrootte groot genoeg is. Hoe meer moeite een bezoeker moet doen om te lezen, hoe sneller ze wegklikken. Ga dus voor een lettergrootte van minimaal 12.

2. Scrollbar

Plaats bovenaan de pagina een percentage scrollbar. Zo ziet de mobiele bezoeker hoe ver deze in de tekst is. Dit motiveert veel bezoekers om ‘nog even snel’ het stuk uit te lezen.

Een gifje waarop zichtbaar is dat bovenaan een blog van De Haan Media een gekleurde scrollbar zichtbaar is die laat zien hoe ver je bent met het lezen van de blog.

3. Kleur en ruimte

Witruimtes en kleurblokken brengen focus aan in teksten. Ook zorgt dit voor rust wanneer je kiest voor lichte en minder verzadigde kleuren. De tekst in het blok valt op, zonder dat het een drukke pagina wordt.

Belangrijk: Let op je taal!

Er zijn een aantal feiten die tekstschrijvers zullen verbazen. Deze gaan vooral over het taalgebruik in teksten. Het is namelijk belangrijk in duidelijke en begrijpelijke taal te schrijven, zodat je iedereen bereikt.

  • Schrijf in actieve taal.
  • Maak gebruik van voorbeelden.
  • Schrijf korte en duidelijke zinnen.
  • Gebruik woorden die iedereen begrijpt.
  • Vermijd vakjargon of leg dit direct uit.

Standaard taal en woorden gebruiken, zal niet voor iedere tekstschrijver even makkelijk zijn. Als je veel met taal bezig bent, wordt de scheidingslijn tussen ‘moeilijke' en 'makkelijke' woorden steeds vager. In onderstaand overzicht geven we je enkele voorbeelden:

Voorbeelden van taalniveaus
C1 B1
Betreffende Over
Creëren Ontwerpen, vormen, vormgeven, maken
Prioriteit Voorrang, voorkeur
Relevant Belangrijk
Verstrekken Geven

In plaats van moeilijke woorden te gebruiken bij het beschrijven van je onderwerp, dienst of product, is het vaak juist veel lastiger om een ingewikkeld onderwerp op gemakkelijke wijze te beschrijven. Potentiële klanten zullen juist bij jou aankloppen voor hulp. Je komt zo betrouwbaar over.

Makkelijke taal betekent dus niet direct een makkelijke tekst. Let op de zinsbouw en leg alles goed uit. Geef voorbeelden en zorg dat je punten duidelijk zijn. Zo zorg je ervoor dat jouw verhaal goed overkomt op de lezer.

Gebruik tussenkopjes

Tussenkopjes zijn een makkelijke manier om aandacht te trekken. Hoe duidelijker je tussenkopjes maakt, hoe beter de lezer de tekst kan scannen en de juiste informatie kan vinden. Zo weet deze precies waar de nodige informatie te vinden is. Dit is een goede manier om meer conversies te bereiken.

Aandacht vragen voor je tekst is noodzakelijk om elk type lezer te bereiken. Naast tussenkopjes is er nog een manier om aandacht te vragen voor je tekst. Dit doe je met een goede meta titel en beschrijving.

Sterke meta’s schrijven

De meta titel en beschrijving maken duidelijk waar jouw tekst over gaat. Als iemand via Google zoeken een zoekwoord invult, zullen ze de meta’s te zien krijgen. Niet alleen die van jou, maar ook die van je concurrenten.

Een screenshot van een sterke meta title van een blog van De Haan Media, zoals deze zichtbaar is op Google.

Zorg dat je met jouw meta titel en beschrijving opvalt. Gebruik een duidelijke omschrijving van wat jouw tekst biedt en prikkel de zoeker om jouw link aan te klikken. Hiervoor kun je gebruik maken van power woorden.

Power woorden vallen op en zetten mensen aan om iets te doen. In je meta moet je namelijk niet alleen overtuigen dat jij de plek bent die de zoeker zal helpen. Je moet de zoeker ook aanzetten om actie te ondernemen.

Power woorden zijn woorden die veel oproepen. Denk bijvoorbeeld aan woorden als compleet, expert, kwaliteit, gratis, bespaar, korting en nog veel meer woorden die je graag leest als je iets wilt kopen.

Let op dat je deze woorden gepast gebruikt. Te veel van deze woorden in een zin zorgt ervoor dat ze kracht verliezen. Daarnaast kom je onoprecht over wanneer je te veel moois belooft.

De beste online teksten

Of je nu een dienst aanbiedt, producten verkoopt of puur informatie wilt delen. Met teksten die geschreven zijn voor mobiel bereik je iedereen. Ze zijn op alle devices goed leesbaar en maken je punt duidelijk.

Als je rekening houdt met alle punten uit deze blog, zet je een sterke tekst neer. Je bedient elke bezoeker die op jouw website komt.

Uiteraard is er diepgang nodig in je teksten om écht te overtuigen. Wil jij een website waar met alle aspecten van bezoekers bereiken rekening wordt gehouden? Dan kunnen wij je daarmee helpen.

Onze copywriters schrijven teksten die al jouw bezoekers bedienen en ook in de zoekmachines scoren. Met onze expertise en jouw vakkennis zorgen we ervoor dat jij goed scoort. Neem gerust contact met ons op om te kijken naar de mogelijkheden.