Wij zijn verhuisd naar een andere locatie. Ons nieuwe adres is Donau 2, 7908 HA Hoogeveen.

Algoritme: Wat is het nu eigenlijk echt?

Algoritme is een term waar je vast wel eens van gehoord hebt, op internet, maar ook in het dagelijks leven. Praat je er altijd over mee, maar weet je eigenlijk helemaal niet wat het precies betekent. De term ‘algoritme’ klinkt eigenlijk complexer dan dat het is. Het wordt vaak aangekaart als iets heel ingewikkelds, waardoor het lijkt alsof het iets onverklaarbaars is. Wat het precies is en wat je ermee kunt, wordt hieronder uitgelegd. Je hebt er namelijk vaker mee te maken dan je denkt.

Het algoritme is een reeks instructies om vanaf het beginpunt een bepaald doel te bereiken.

De definitie van algoritme

Wanneer je in de encyclopedie zoekt op algoritme, dan krijg je de volgende definitie: ‘reeks instructies om vanaf het beginpunt een bepaald doel te bereiken’. Eigenlijk is een algoritme dan ook niets meer dan een bepaald pad die is uitgelegd om tot een eindpunt te komen. Neem bijvoorbeeld een bepaald meubelstuk die je zelf in elkaar moet zetten met behulp van een instructie. Door al deze instructies in de juiste volgorde te voltooien bereik je vanzelf het doel, in dit geval het in elkaar gezette meubelstuk. Deze instructie is er niet voor niets. Wanneer jij bijvoorbeeld een schroefje op de verkeerde plek bevestigd, dan kan er een heel andere uitkomst ontstaan en dat is niet wat je wilt.

De toepassing van algoritmes

Vaak wordt er bij de term algoritme direct aan complexe berekeningen gedacht die te maken hebben met de computer. Toch voert de computer enkel het algoritme uit. Dit zul je wellicht herkennen. Want hoezo krijg jij ineens alleen nog maar advertenties van koeien wanneer je rustig een forum aan het lezen bent? Grote kans dat je kort geleden nog naar iets wat met koeien te maken heeft hebt gezocht. Google heeft dit opgeslagen en wil eigenlijk alleen maar helpen met het algoritme. Hierdoor krijg jij namelijk vaker dingen te zien die je echt interessant vindt. Hetzelfde geldt voor advertenties. Hierdoor krijg je sneller advertenties van producten of diensten waar je net op gezocht hebt. Nu wil het natuurlijk niet zeggen dat jij die koeien op zocht omdat je ze echt interessant vindt. Daarom werkt het algoritme op een nog meer persoonlijke manier op bijvoorbeeld social media. Wanneer jij bijvoorbeeld een instagram foto van een tuinstoel liket, dan vertel je eigenlijk aan Google dat jij dat leuk vindt. Als je foto’s van exotische planten zo voorbij scrollt, dan weet de zoekmachine ook dat je dat minder interessant vindt. Het idee van het algoritme is dat Google hierdoor een bepaalde funnel aflegt waardoor jij vanaf nu meer foto’s van tuinstoelen krijgt en minder van exotische planten.

Wanneer jij veel op ‘koeien’ zoekt, zul je meer resultaten van koeien krijgen dankzij het algoritme.

Algoritmes binnen de online marketing

Het algoritme zorgt ervoor dat gebruikers zoveel mogelijk te zien krijgen van wat ze daadwerkelijk willen zien. Binnen de online marketing kun je het algoritme ook gebruiken als hulpstuk, mits je het op de juiste manier gebruikt. Zo kan het algoritme worden gebruikt om je lezers en kijkers zoveel mogelijk aan je te binden. Hieronder worden drie aspecten van het algoritme binnen online marketing benoemd.

Algoritme binnen zoekmachine optimalisatie

Als het gaat om zoekmachine optimalisatie dan kan het algoritme worden ingezet om de pagina hoger te laten scoren in de zoekmachines, zoals Google en Yahoo. Deze zoekmachines zorgen er dan ook constant voor dat hun algoritme op orde is zodat de gebruiker de optimale resultaten te zien krijgt. Het algoritme kijkt naar verschillende factoren om de positie van een bepaalde pagina te bepalen. Hierbij wordt onder andere gekeken naar de overeenkomst van de zoekopdracht met de inhoud van de daadwerkelijke pagina, maar ook naar het aantal externe links op de pagina. Deze factoren krijgen stuk voor stuk een score, wat bepaalt op welke positie de pagina moet komen te staan.

Algoritme binnen social media

Binnen social media is het algoritme misschien nog wel het meest aanwezig. Denk maar eens aan een social media kanaal als Instagram. Wanneer jij consequent foto’s van een bepaald kanaal liked en een ander kanaal zo voorbij scrollt, dan zul je dat uiteindelijk merken op je feed. Je zult dan namelijk steeds meer berichten van het door jouw gelikte account zien en minder berichten van het kanaal dat je steeds voorbij scrolde. Instagram, maar ook andere social media kanalen houden op deze manier bij wat jij leuk vindt om te zien en wat je minder leuk vindt om zo de optimale feed voor jou weer te geven. Als gebruiker heb je dan ook op een bepaalde manier invloed op wat je te zien krijgt. Als creator kun je het inzetten door content te creëren die perfect aansluit op jouw doelgroep. Hierdoor heb je de meeste kans dat je doelgroep de content leuk vindt en dit dus ook gaat liken. Zo kom je vaker voorbij in de feed van je doelgroep. Binnen social media gaat het vooral om de interactie die zichtbaar is tussen jou en je doelgroep. Dit kan dus door middel van likes, maar ook door middel van reacties en DM’s.

Het algoritme binnen social media is terug te zien op je feed

Het YouTube-algoritme

Het platform YouTube verdient in dit geval een aparte kop. YouTube valt namelijk zowel onder social media, als onder de noemer zoekmachine. Zo is YouTube de nummer 2 als het gaat om grootste zoekmachines. YouTube heeft eigenlijk twee hoofddoelen, namelijk het helpen van kijkers bij het zoeken naar video’s die ze willen zien en de interactie van kijkers zo lang en hoog mogelijk aan te houden. YouTube maakt dan ook gebruik van twee neurale netwerken. De één wordt gebruikt om te bepalen welke content in de aanbevolen video’s moet komen te staan. Dit wordt op basis van jouw video voorkeuren (recent afgespeelde video’s) bepaald. Daarnaast wordt er ook gekeken naar de specifieke factoren van de video. Zo krijgen de verschillende factoren een bepaalde score. Wanneer de één een hogere score heeft dan de ander en aansluit op jouw video voorkeuren, dan zal deze sneller naar voren komen. Qua factoren kun je denken aan de uploaddatum en hoeveel video’s er worden geupload vanuit dat kanaal.

De voor- en nadelen van algoritmes

Het belangrijkste voordeel van algoritmes is dus dat je hierdoor meer te zien krijgt van dingen die je daadwerkelijk interessant en leuk vindt. Echter komen bij dit voordeel ook verschillende risico’s om de hoek kijken.

  • Privacy: Wanneer jij op internet iets zoekt en dit verschijnt de volgende keer als advertentie in je tijdlijn, dan heeft dit ook te maken met een stukje privacyschending. Immers, alles waar jij op zoekt of wat jij liket op social media wordt opgeslagen en gebruikt om jou hier meer content van te bezorgen.
  • Vertekend beeld: Wanneer jij alleen nog maar dingen ziet die jij leuk vindt en die jouw gedachtegang bevestigen, kun je in een soort bubbel terecht komen. Hierdoor lijkt het voor jou net alsof alles wat jij denkt waar is en zie je niet meer zomaar de andere kant van het verhaal. Daarnaast heeft het algoritme ook voor een groot gedeelte te maken met aannames. Woon je in een wat luxere wijk, dan zul jij ook wel rijk zijn. Zoek je op raceauto’s, dan zul je wel een man zijn. Hierdoor kun je al snel een bepaalde hoek in worden geduwd, terwijl dat totaal niet de werkelijkheid is.
  • Niet neutraal: Algoritmes zijn tot stand gekomen met het idee dat ze eerlijker en neutraler zouden zijn dan mensen. Toch is dit niet helemaal het geval en wordt er veel gebruik gemaakt van vooroordelen. Dit kan al snel leiden tot discriminatie van bepaalde groepen.

Omgaan met het algoritme

Het algoritme zorgt er dus voor dat wij sneller bij ons doel uitkomen, wat op zich positief is. Toch zitten er ook wat risico’s aan verbonden. Hieronder geef ik je een aantal tips hoe jij om kunt gaan met het algoritme:

  • Wees je bewust van je digitale spoor
  • Maak bewust veranderingen in je digitale spoor om niet in een bubbel te komen
  • Lees jezelf meer in in het algoritme en programmeren, zodat je weet waar je mee te maken hebt
  • Laat je niet te snel leiden door alles wat op internet staat
Het algoritme is iets waar je bewust mee om kunt gaan.