Wij zijn verhuisd naar een andere locatie. Ons nieuwe adres is Donau 2, 7908 HA Hoogeveen.

Redirects

Wanneer jij zomaar je website verhuist naar een andere domeinnaam, dan zul je al snel merken dat je pagina’s dalen in de zoekresultaten. Je verliest je SEO waarde omdat Google je ziet als een nieuwe website met als gevolg dat je potentiële klanten en bestellingen misloopt. Omdat je weer opnieuw waarde op moet bouwen, zal het even duren voordat je weer op je oude plek staat.

De URL van een webpagina zou je kunnen zien als je huisadres. Wanneer jij van adres verandert, dan stuur je vaak een verhuismelding zodat mensen op de hoogte zijn van je verhuizing. Bij een verplaatsing van een URL, bijvoorbeeld bij een complete verhuizing van je website naar een andere domeinnaam, kun je een redirect zien als een verhuismelding. Je bezoekers worden automatisch doorverwezen naar de juiste plek en ook Google is op de hoogte van jouw verhuizing en kan de juiste SEO waarde toekennen aan jouw nieuwe pagina.

Wat is een redirect nu precies? Hoe kun je het instellen op je website en wat zijn de risico’s? In dit artikel vertellen we je er alles over.

Wat zijn redirects?

Een redirect is een verwijzing van de ene pagina naar een andere pagina. Wanneer iemand op de ene pagina terecht komt, dan wordt hij/zij automatisch doorgestuurd naar een andere pagina. Hierdoor kun je voorkomen dat je bezoekers op een 404 pagina komen en je website vrijwel direct weer verlaten.

Waarom wil je redirects goed instellen?

Daarnaast is er nog een andere, misschien wel belangrijkere, reden om redirects te gebruiken. Dit heeft te maken met de SEO waarde van je pagina’s. Deze waarde bestaat uit de content, leeftijd en backlinks en posities in Google van jouw pagina en wordt door Google toegekend aan de pagina.

Je zou je URL als het ware kunnen zien als je woonadres. Wanneer jij gaat verhuizen naar een ander adres, dan stuur je een verhuismelding om mensen te laten weten wat je nieuwe adres is. In het geval van een verandering van de URL zou je een redirect als verhuismelding kunnen zien, waarmee je aan Google aangeeft dat de URL verhuisd is. Hierdoor kan Google de toegekende waarde op jouw oude URL overhevelen naar de nieuwe URL.

Redirects stel je in wanneer je bijvoorbeeld je complete website gaat verhuizen

Maar wanneer zou de URL van een pagina überhaupt veranderen? Dat kan verschillende redenen hebben:

  • Je hele website gaat verhuizen naar een andere domeinnaam
  • De URL van de pagina wordt ingekort/veranderd, doordat de content bijvoorbeeld veranderd is en deze niet meer geheel overeenkomt met de URL
  • Twee websites worden samengevoegd
  • Je hebt een SSL certificaat geïmplementeerd en je URL’s veranderen van http:// naar https:// URL’s
  • De pagina is verwijderd

Voorbeeld: Je hebt een pagina over zoekmachine optimalisatie met de URL https://www.dehaanmedia.nl/zoekmachine-optimalisatie. Na een tijdje kom je erachter dat deze pagina eigenlijk alleen over zoekmachine optimalisatie voor webshops gaat en je ook nog een pagina wilt maken voor SEO voor websites. Je kunt niet beide pagina’s dezelfde URL geven en daar komt bij dat hoe beter jouw URL bij de inhoud van de pagina past, hoe sterker hij is. Je zult deze pagina dus misschien wel de URL https://www.dehaanmedia.nl/seo-webshops willen geven en een aparte pagina voor https://www.dehaanmedia.nl/seo-websites aan willen maken.

Verlies je plek in de zoekmachines niet

Een redirect geeft de waarde van je oude URL over aan de nieuwe URL

Wanneer jij geen redirect aanmaakt en gewoon een nieuwe pagina aanmaakt ter vervanging van de oude pagina, dan zul je je waarde in de zoekresultaten verliezen. De zoekmachine heeft hierdoor namelijk niet door dat jij je pagina ‘verplaatst’ hebt en zal de pagina compleet opnieuw moeten schatten naar waarde. Hierdoor kan het zijn dat als jij met je oude pagina op de eerste pagina in Google stond, dat je dat met je nieuwe pagina niet meer staat. Een verlies van website bezoekers en klanten is hiervan het gevolg. Vergeet je redirects dus niet.

Maak je een 301 redirect aan van de oude pagina naar de nieuwe pagina, dan wordt de waarde van de oude pagina automatisch doorgegeven naar de nieuwe pagina. Hierdoor behoud je dus gewoon je SEO waarde en je plek in de zoekresultaten.

Meest voorkomende redirects

Over het algemeen zijn er twee manieren om te redirecten, namelijk:

  • 301 redirect: Een definitieve redirect
  • 302 redirect: Een tijdelijke redirect
  • 307 redirect: Een tijdelijke redirect

301 redirect

Bij een 301 redirect geef je aan dat de URL permanent gewijzigd is. Wanneer een bezoeker in vervolg op de betreffende URL komt, wordt deze automatisch doorverwezen naar de nieuwe URL. Het voordeel van deze redirect is dat ook de SEO waarde van de oude pagina wordt meegenomen naar de nieuwe pagina. Hierdoor verlies je niet je plek in de zoekresultaten, maar wordt deze automatisch vervangen voor de nieuwe pagina.

302 redirect

Een 302 redirect is een tijdelijke wijziging van een URL. Dit wordt vooral veel gebruikt op webshops, wanneer een product is uitverkocht. Op deze manier kun je er namelijk voor zorgen dat bezoekers niet meer op het uitverkochte product kunnen komen. Bij een 302 redirect, geef je de SEO waarde niet mee. Wanneer het product weer op voorraad is, kun je de oude pagina weer zichtbaar maken voor zowel de zoekmachines als de bezoeker.

In onze optiek zijn er betere oplossingen voor een 302 redirect. In het geval van een uitverkocht product kun je beter aangeven dat het product niet op voorraad is en alternatieve producten tonen. Hierdoor blijft de oude pagina online, kan deze bezoekers blijven ontvangen en zo kun je de bezoeker .

Wanneer een 302 redirect te lang blijft staan, kan Google de redirect op gaan pakken als een 301 redirect, dit wil je altijd voorkomen.

307 redirect

Een 307 redirect kun je net als een 302 redirect gebruiken voor een tijdelijke wijziging van een URL. Het verschil tussen een 302 redirect en een 307 redirect is dat bij een 302 redirect veranderingen kunnen plaatsvinden in de HTTP-methode. Bij een 307 redirect blijft de HTTP-methode ongewijzigd.

Zowel de 302 redirect als de 307 redirect worden tegenwoordig bijna niet meer gebruikt. De voorkeur ligt bij een 301 redirect.

Hoe kan een redirect worden ingesteld?

Wil je zelf een redirect instellen voor een bepaalde pagina op je website? Dan kun je dit op verschillende manieren doen.

.HTACCESS-bestand

Redirects aanmaken kan door gebruik te maken van het .HTACCESS-bestand. Let wel op dat je eerst een backup maakt van het bestand voor je er iets in gaat wijzigen, er kan gemakkelijk iets misgaan. Voor het verwijzen naar een andere pagina binnen hetzelfde domein kun je gebruik maken van de volgende formule:

# BEGIN 301-redirects

Redirect 301 /oorspronkelijke-pagina/ http://je-domeinnaam/nieuwe-pagina/

# END 301-redirects

Door dit stukje in je .HTACCESS-bestand te zetten, geef je aan dat de pagina moet worden geredirect. Wil je in plaats van een 301 redirect een 302 redirect instellen? Dan verander je simpelweg 301 in 302 in de bovenstaande formule.

Wil je verwijzen naar een pagina op een ander domein? Omdat je bijvoorbeeld je hele website naar dat nieuwe domein hebt verplaatst en je pagina’s wilt koppelen aan de pagina’s op het nieuwe domein? Dan kun je het volgende stukje toevoegen aan het .HTACCESS-bestand van je oude domein:

RewriteEngine on

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^oorspronkelijk-domein\.nl$ [OR]

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.oorspronkelijk-domein\.nl$

RewriteRule (.*)$ http://www.nieuw-domein.nl/$;1 [R=301,L]

Plugins via Wordpress

Wanneer jouw website via WordPress loopt, dan kun je je redirects gewoon via daar toevoegen. Hiervoor kun je de plugin Redirection installeren en toevoegen aan je WordPress. Vervolgens doorloop je de volgende stappen:

Ga in WordPress naar ‘extra’ en vervolgens naar ‘redirection’. Hier krijg je een overzicht van alle redirects die je al hebt aangemaakt en kun je meteen een nieuwe aanmaken. Let er op dat je alleen de gevraagde URL’s invult en de rest laat staan, de rest van de info staat al goed. Vervolgens klik je op redirect toevoegen en is je redirect toegevoegd.

Een redirect instellen via WordPress

Javascript

Als je via Javascript een redirect wilt aanmaken, dan kun je dat doen door de volgende code toe te voegen aan het head gedeelte van de pagina:

<script>

<window.location = 'https://www.hetwebadres.nl/'>

</script>

Bij het laden van de pagina wordt de bezoeker direct doorgestuurd naar de nieuwe locatie. Deze nieuwe locatie heb jij ingevuld bij het stukje: window.location="http://www.hetwebadres.nl/";

Magento 1

Bij Magento 1 werkt het bijna hetzelfde als wanneer je een redirect aanmaakt via WordPress, alleen is het verschil dat Magento deze functie standaard ingebouwd heeft. Wanneer je ingelogd bent op het CMS, kun je via ‘catalogus’ naar ‘URL-herschrijf beheer’ gaan. Hier staat de lijst met jouw eerder aangemaakte redirects, waar je vervolgens ook een nieuwe aan kunt maken. Hierna kun je op de categoriepagina of productpagina klikken die je wilt redirecten. Vul alle gevraagde gegevens in, waarbij het gevraagd pad de oude URL is en het doelpad de nieuwe URL. Bij doorsturen kun je aangeven welke redirect je wilt gebruiken. Vervolgens klik je op opslaan en komt je URL tussen de lijst met redirects te staan.

Een redirect instellen via Magento 1

Magento 2

Een redirect aanmaken via Magento 2 werkt dan weer bijna hetzelfde als bij Magento 1, alleen vind je de redirects hier op een andere plek. Hier klik je in de linkerbalk op ‘marketing’ en vervolgens op ‘URL rewrites’ om bij de lijst met redirections te komen. Ook hier kun je klikken op ‘Add URL rewrite’ om een nieuwe redirect aan te maken. Vervolgens krijg je weer een aantal punten die je in moet vullen om de redirect compleet te maken. Bij Magento 2 is het request path de oude URL en het targetpath de nieuwe URL. Vergeet ook hier niet om het soort redirect aan te klikken bij redirect type. Wanneer je op save klikt, wordt je redirect toegevoegd aan de lijst met redirects.

Een redirect instellen via Magento 2

PHP

Voor het instellen van een redirect via PHP gebruik je het volgende stukje in de code van de header:

header('HTTP/1.1 301 Moved Permanently');

header('Location: http://www.example.com/newurl');

exit();

Wil je een tijdelijke redirect instellen, dan kun je het volgende stukje gebruiken:

header('HTTP/1.1 302 Found');

header('Location: http://www.example.com/newurl');

exit();

Hoe lang duurt het voordat Google de nieuwe URL geïndexeerd heeft?

Als er een redirect aangemaakt wordt, zal Google in eerste instantie naar beide URL’s kijken. Google controleert hierbij of bepaalde factoren op de nieuwe pagina kloppen voor ze zomaar aannemen dat dat de pagina is waar naar gekeken moet worden. Hierbij wordt gekeken naar interne links, sitemap files en andere referenties.

Hoe lang dit duurt nadat je de redirects hebt ingesteld, hangt af van hoe vaak Google ‘langskomt’ op je website. Wil je graag dat een pagina geïndexeerd wordt, dan kun je via Google Search Console een indexering verzoek indienen. Hierdoor kan het zijn dat Google sneller langskomt.

Risico’s bij redirects

In principe is het aanmaken van een redirect zo gedaan en kun je dit ook zonder enige technische ervaring uitvoeren, maar toch is het belangrijk om alert te blijven. Zo wil je de volgende dingen voorkomen:

  • Redirect chains: Een redirect chain wordt gecreëerd wanneer je eerst een 301 redirect van URL A naar URL B hebt aangemaakt en een jaar later bijvoorbeeld een 301 redirect van URL B naar URL C maakt. Het wordt zo als het ware een ketting van redirects en dit heeft invloed op de laadtijd van de website. Een lange laadtijd kan ten slotte weer ten koste gaan van de gebruikerservaring.
  • Redirect loops: Een redirect loop is als je bijvoorbeeld eerst een 301 redirect hebt gemaakt van URL A naar URL B, vervolgens van URL B naar URL C en daarna URL C weer redirect naar URL A. Hierdoor komen de URL’s in een oneindige loop, waardoor de zoekmachines niet meer weten welke pagina er geopend moet worden. Dit resulteert in een foutmelding wanneer de pagina geopend wordt.
  • Redirect naar niet bestaande pagina: Soms komt het voor dat een redirect leidt naar een pagina die niet (meer) bestaat, dan volgt er een foutmelding. Het is belangrijk om dit te voorkomen en altijd te controleren of de redirect naar de juiste pagina gaat.

Voordat je een redirect aanmaakt is het dus altijd goed om te kijken naar de voorgaande redirects. Daarnaast is het verstandig om alleen redirects aan te maken als het écht nodig is. De redirects vergroten de laadtijd iets, waardoor je website iets trager wordt.

Redirect chain

Een redirect chain is een ketting van redirects

Redirect loop

Een redirect loop is een oneindige cirkel van redirects

Handige tools om redirects te checken

Wanneer je een redirect hebt aangemaakt, dan is het erg belangrijk om deze handmatig te checken. Het beste is om dit via een ander apparaat te doen dan waar je de redirect op hebt aangemaakt, bijvoorbeeld je telefoon of een andere computer. Hierdoor weet je zeker dat de redirect goed is doorgevoerd.

Daarnaast is het handig om het verloop van de redirect te controleren. Waarom wil je je redirects controleren?

  • Gebruikers volgen: Redirects worden gebruikt om cookies te plaatsen bij bijvoorbeeld affiliate marketing.
  • Redirects valideren: Hierdoor kun je controleren of de redirects die je hebt ingesteld ook echt werken.
  • Redirect loops en redirect chain ontdekken: Zo kun je redirect loops en chains op tijd ontdekken en oplossen.

Hieronder een lijstje met handige tools om je redirects te controleren:

Bovenstaande redirect checkers werken allemaal hetzelfde. Je voert de URL in van de pagina die je wilt checken en klikt op controleren. Vervolgens wordt het pad van redirects voor die pagina weergegeven.

In het kort: wat zijn redirects

Redirects zijn eigenlijk letterlijk doorverwijzingen van de ene pagina naar de andere pagina. Redenen voor het aanmaken van een redirect kunnen zijn:

  • Je hele website gaat verhuizen
  • De URL van de pagina wordt ingekort/veranderd
  • Twee websites worden samengevoegd
  • De pagina is verwijderd

Redirects zorgen ervoor dat je je plek in de zoekmachines niet verliest en dat je je SEO waarde behoudt.

De meest voorkomende redirects zijn:

  • 301 redirect: Een definitieve redirect
  • 302 redirect: Een tijdelijke redirect

Een redirect aanmaken kan op verschillende manieren, waaronder via .HTACCESS, via een plugin in WordPress of via een standaard ingebouwde functie in Magento 1 of 2.

Hoewel het aanmaken van redirects erg eenvoudig is, zijn er toch een aantal risico’s aan verbonden. Zo kun je een redirect chain of redirect loop veroorzaken. Beide wil je het liefst voorkomen omdat ze ervoor zorgen dat je pagina trager wordt of zelfs helemaal niet meer werkt. Maak alleen een redirect aan als dit écht nodig is en let goed op dat er geen chain of loop ontstaat.

Kom je er niet uit met het instellen van de redirects of heb je andere vragen over een redirect? Neem dan gerust contact met ons op. Wij staan je graag te woord.