Iedereen heeft het wel eens meegemaakt; lekker aan het doorklikken op een website, als je opeens een pagina tegenkomt met de inmiddels welbekende 404-melding. ‘Deze pagina kan niet gevonden worden’, roept het scherm tegen je. Een doodlopende weg. Geen ramp, maar wel iets wat je zo veel mogelijk moet zien te voorkomen. Dode links zijn niet alleen vervelend voor de bezoeker, ze kunnen ook nadelig zijn voor je ranking in Google. En dat is natuurlijk vooral vervelend voor jou.
Allereerst: wat is een dode link?
Een dode link is een link binnen je website die nergens naartoe leidt. Dit kan komen omdat er simpelweg een foute URL is ingetikt, of dat een bepaalde knop op de website niet goed is ingesteld, zodat een klik erop nergens naartoe gaat. Het kan ook zijn dat de link in het verleden wel degelijk bestond, maar na een herziening van de website is verdwenen. Aan het eerste kan je niet zoveel doen (dat ligt toch echt aan de bezoeker), het tweede is gauw te herstellen in de backend, maar het derde is het grootste punt van zorg en vereist het meeste werk om te herstellen. Oude links die niet meer werken moeten ‘omgelegd’ worden, wat een klusje op zichzelf is, maar wel heel belangrijk voor je status binnen de zoekmachines.
Waarom lijdt je SEO onder een dode link?
Google houdt van websites die goed in elkaar zitten. Hiervoor kijkt het naar verschillende pijlers, waaronder de teksten, de code en dus ook de linkstructuur. Hoe goed zit deze structuur in elkaar en zijn alle linkjes ook daadwerkelijk relevant? Google checkt dit door alle linkjes na te gaan. Dat gebeurt - gelukkig voor de medewerkers van Google - automatisch. Een ‘crawler’ gaat door de hele website en checkt elk linkje, om te zien wat er achter zit. Ook alle URL’s die sinds het begin van deze website bij Google bekend zijn, worden regelmatig gecontroleerd; zijn ze nog geldig of loop je opeens in een doodlopend straatje? Hoe vaker dit laatste voorkomt, hoe slechter dat is voor je SEO-status. Het is niet dat je gelijk naar de tiende pagina van de zoekresultaten keldert, maar de concurrent met die vergelijkbare website kan zomaar boven je komen als hij de dode links tot een minimum beperkt.
Kom van die dode links af
Het mag duidelijk zijn; een dode link moet zo veel mogelijk voorkomen worden op je website. Het is vervelend voor de bezoeker en schaadt je SEO. Maar hoe kom je hier vanaf? Om goed antwoord te geven op die vraag, gaan we even uit van de situatie waarbij linkjes die in het verleden goed werkten, geen bestemming meer hebben. Meestal gebeurt dit als er een nieuwe website is gebouwd, waarbij de linkstructuur is aangepast. Het kan echter ook voorkomen dat een oude pagina is verwijderd, omdat er informatie op staat die niet meer relevant of geldig is. Hoe dan ook; als oude linkjes het niet meer doen, moet je aan de slag. Dit gebeurt door middel van de zogenaamde 301 redirect.
Een 301 redirect is een code voor het ‘redirecten’ van je oude URL. Dit doe je aan de achterkant van de website. Allereerst kies je een pagina die goed kan dienen als vervanger van de oude URL. Dit kan een pagina zijn die qua inhoud veel lijkt op de pagina die niet meer bestaat, of een wat meer algemene pagina, waar de bezoeker nog altijd veel aan heeft als hij graag meer wil weten over je bedrijf of wat je aanbiedt. Op die pagina plaats je aan de achterkant onder het kopje ‘redirect’ in je CMS de oude link. Hiermee leidt deze oude link niet meer naar een doodlopend steegje, maar juist naar die relevante, andere pagina. Op die manier los je het probleem van deze specifieke dode link op. Google ziet dat de link weer leidt naar een fatsoenlijke, relevante pagina en je SEO blijft intact, doordat de linkwaarde behouden blijft.
Wat als je de 404 niet zelf kan omleggen?
Het redirecten van een dode link kan dus wel degelijk in het CMS gebeuren, maar het kan ook zijn dat je hier liever vanaf blijft. Dat is voor te stellen, want als je een foutje maakt in het verleggen van de link, kan dit vervelend worden. Wil je er dan ook zeker van zijn dat je van je dode links afkomt, zonder dat je bang hoeft te zijn dat je iets over het hoofd ziet, laat deze handeling dan uitbesteden. De Haan Media heeft een team developers in dienst, die gemakkelijk grote hoeveelheden redirects kunnen toepassen, zonder dat je bang hoeft te zijn dat de links ergens anders alsnog voor problemen kunnen zorgen. Het uitbesteden heeft ook als voordeel dat het redirecten een stuk sneller gaat; een developer kan dit namelijk gewoon in bulk aanpassen en hoeft niet pagina voor pagina wijzigingen door te voeren.
Maak een 404-pagina zo nuttig mogelijk
Natuurlijk kom je nooit helemaal van je 404-meldingen af. Het simpelste voorbeeld is een bezoeker die onverhoeds te verkeerde URL intikt en dus op een dode link komt. Zorg er daarom voor dat de standaard 404-melding in ieder geval zo nuttig mogelijk is. Dat kan je doen door er alvast populaire links te plaatsen, zodat de bezoeker - weliswaar via een omweg - alsnog zijn weg vindt naar een relevante pagina. Ook kan je de pagina wat leuker maken dan de simpele ‘deze pagina bestaat niet’-melding. Dit kan je doen door een beetje te spelen met de 404-melding en er misschien een geestige boodschap aan te geven. Op die manier is het niet zo’n klinische en zakelijke melding, maar kunnen bezoekers wel degelijk verder, ook al hebben ze kortstondig in een doodlopend steegje gestaan.
Een dode link is dus niet het einde van de wereld
Al met al kan je relatief gemakkelijk van je 404-meldingen afkomen, als je er maar wat tijd aan besteedt, of het door een expert laat doen. Het is de normaalste zaak van de wereld dat je af en toe tegen een dode link aanloopt, maar als je dit snel en vakkundig oppakt, hebben je bezoekers hier niets van te lijden en blijft je Google ranking intact. En mochten je bezoekers toch een dode link treffen? Dan kunnen een paar relevante linkjes hem al snel weer op weg helpen en maakt een knipoog op de 404-pagina het ook nog eens tot een positieve ervaring.