Iedereen die wel eens iets online heeft gekocht, is bekend met de bedankpagina. Het is de pagina die je krijgt als het proces van bestellen en betalen is afgerond. Hier staat over het algemeen iets als: ‘bedankt voor je bestelling, we gaan voor je aan de slag’. Voor de bezoeker, de persoon die de bestelling heeft geplaatst, is het een bevestiging van een geslaagde transactie. Voor de beheerder van de site is het veel meer dan dat: het is een manier waarmee de conversie gemeten kan worden. Een bezoeker komt immers alleen op deze pagina als de transactie volledig is afgerond. Maar wat doet het precies en hoe maak je een goede bedankpagina?

Wat is een bedankpagina?

Laten we beginnen bij het begin. Een bedankpagina is de pagina die een bezoeker ziet als de transactie geslaagd is en het is de pagina waarmee de beheerder zijn conversie kan meten. Elke bezoeker die op deze bedankpagina komt, heeft dus een geslaagde transactie achter de rug. Dat kan de aankoop van een product zijn, het downloaden van een bestand, noem maar op. Als dit is gelukt, wordt de bezoeker bedankt en krijgt de beheerder een melding dat er een nieuwe geslaagde transactie heeft plaatsgevonden. Dit maakt de bedankpagina een zeer belangrijk onderdeel van de website. Immers; conversie is voor elke ondernemer van groot belang. Hoeveel bezoekers heb je nodig voor een transactie? Hoe beter de conversie, hoe doeltreffender je website.

Een bedankpagina is meer dan alleen een bevestiging van een geslaagde transactie.

Gebruik je bedankpagina voor nog meer interactie met de bezoeker

Als een bezoeker een geslaagde transactie doorzet op je website, betekent dit dat de bezoeker je organisatie vertrouwt en gelooft in het product dat zojuist is besteld. Dat is een uitstekend uitgangspunt om de bezoeker vast te houden en een verdere interactie aan te gaan. Om dat te bereiken, moet duidelijk worden dat de bezoeker (inmiddels een klant) gewaardeerd wordt en dat je hem of haar graag terugziet. Ook kan het zijn dat je aan de hand van de bestelling die is gedaan, opties presenteert voor andere bestellingen, die goed bij het zojuist aangeschafte product passen.

Hoe maak je een landingspagina tot een succesvolle pagina?

Een simpel ‘bedankt voor je aankoop’ kan iedereen maken. Het straalt vrij weinig uit en nodigt de klant niet uit om de blik op je site te verruimen. In plaats daarvan kan je ook van je bedankpagina iets bijzonders maken, dat de klant het gevoel geeft dat je bezig bent met zijn of haar welzijn. Om dit te bereiken, zijn er verschillende handelingen die je kan uitvoeren.

Geef een bevestiging van wat er zojuist is besteld of gedownload

Een generiek ‘bedankt voor je aankoop’ kan zorgen voor twijfels bij de klant. Heb ik wel het juiste product besteld? Of heb ik een foutje gemaakt? Het wegnemen van deze twijfel is kinderlijk eenvoudig; zorg ervoor dat de bedankpagina herhaalt wat er zojuist besteld of gedownload is. Immers; het systeem weet wel welk product is besteld en het is dus heel makkelijk om dit nog even te herhalen op de bedankpagina. En het zorgt voor een ander voordeel: het maakt de pagina persoonlijk.

Maak de bedankpagina persoonlijk

Het creëren van een kleine, persoonlijke boodschap is heel makkelijk en het doet heel veel met de bezoeker. Een product wordt doorgaans gekocht na het invullen van een formulier. Klanten moeten immers hun gegevens achterlaten om de transactie te kunnen beëindigen en dat soort gegevens worden opgeslagen. De naam van de klant is een van de eerste gegevens die ze moeten invullen en dus kan je die naam prima gebruiken op de bedankpagina. ‘Dank voor uw aankoop’ wordt dan ‘dankjewel Stefan, wat fijn dat je in ons product gelooft’. Het maakt de boodschap persoonlijker, vriendelijker en creëert dus een sfeer waarbij een klant voelt dat hij gewaardeerd wordt en niet slechts een nummertje is in de lange lijst met kopers.

Geef de klant de mogelijkheid om verder te kijken

Het kan goed zijn, dat de klant na een aankoop nog helemaal niet klaar is met je website. Zo kunnen er andere artikelen zijn waar interesse in bestaat, of bestaat er een pagina waar uitleg wordt gegeven over zaken waar de klant iets aan heeft. Door op de bedankpagina door te linken naar deze verschillende onderdelen van de site, maak je het de klant makkelijker om relevante pagina’s te vinden en blijf je contact houden. En nu we het toch over contact hebben...

Geef mogelijkheden om dat contact te behouden

Contact houden kan op meerdere manieren. Je kan de klant doorsturen naar een social media-kanaal, maar je kan ook vragen of de klant zich wil inschrijven voor een nieuwsbrief. Op die manier blijf je op regelmatige basis in contact met de klant, zodat je deze op de hoogte kan stellen van nieuwe acties, nieuwe producten of belangrijke mededelingen over je bedrijf.

Geef duidelijkheid over bezorging en andere aanverwante zaken

Wie een product heeft besteld, ziet het natuurlijk het liefst zo snel mogelijk arriveren. Wees daarom op je bedankpagina duidelijk over wanneer de klant het product kan verwachten. En schroom ook niet om een slag om de arm te houden als je niet voor de volle honderd procent zeker weet wanneer het product zal arriveren. Geef de klant zo veel mogelijk duidelijkheid en beloof niets dat je niet met zekerheid waar kan maken.

Vraag om feedback

Wat je ook veel ziet, is een korte vraag om een beetje feedback. Dit gebeurt meestal door middel van het geven van een cijfer, of door het aanklikken van sterren op basis van je tevredenheid. Het geeft jou wat data waar je wat mee kan en geeft de klant het gevoel dat hun mening ertoe doet.

Maak de landingspagina niet vindbaar in Google

Wil je de best mogelijke data hebben, dan is het raadzaam om de landingspagina niet vindbaar te maken in Google. Immers; de pagina is alleen bedoeld om een succesvolle transactie te bevestigen en als mensen deze pagina kunnen vinden in Google, krijg je bezoekers op een pagina zonder dat ze deze transactie hebben afgerond, wat weer zorgt voor incorrecte data. In dat geval komt het aantal conversies niet overeen met het aantal bestelde producten. De zogenaamde no index, no follow kan je instellen op je pagina in het CMS.

Al met al is een goede bedankpagina veel meer dan een vriendelijke knik richting een klant. Het is een manier waarop de relatie met de klant verbeterd kan worden en, heel belangrijk, een manier waarop je goed kan bijhouden wat je conversie is.

Leer van de cijfers

Bedankpagina’s geven een duidelijk kijkje in het succes - of het ontbreken daarvan - van je website. Hoe meer ze geopend worden, hoe succesvoller je bent. Mocht je conversie dus tegenvallen, dan is dat heel gemakkelijk te zien aan het gebrek aan bedankpagina’s die gezien zijn. Is dat het geval, dan is het verstandig om wat te doen met deze tegenvallende cijfers. Waar komt het vandaan? Wat kan je doen om je conversie omhoog te krikken en hoe zorg je ervoor dat klanten zich sneller aan je binden? En als je toch bezig bent met een evaluatie; hoe vaak hebben mensen geklikt op een linkje op de bedankpagina? Hoeveel mensen hebben zich ingeschreven voor een nieuwsbrief? Als dit lekker loopt is dat natuurlijk fijn, maar als het tegenvalt komt dat ergens door. Probeer altijd te blijven leren van de data die je voorgeschoteld krijgt. Alleen dan ontwikkel je je website verder door en krijgen je klanten het beste van je te zien.

Meet je conversie via je bedankpagina.