Wij zijn verhuisd naar een andere locatie. Ons nieuwe adres is Donau 2, 7908 HA Hoogeveen.

Wat zijn heading tags en waarom zijn ze belangrijk?

Het gebruik van heading tags is in een webtekst een uitstekend idee. Deze tags geven een bepaalde waarde aan tussenkopjes, zodat niet alleen de lezer geholpen is met de structuur, maar zodat Google ook weet hoe de structuur van de tekst in elkaar zit. Verschillende heading tags hebben verschillende waardes, waarmee ze dus ook van elkaar onderscheiden kunnen worden in prioriteit. Hoe je dat allemaal in een tekst zet, leggen we graag even uit.

Wat is precies een heading tag?

Met de heading tag worden de kopteksten bedoeld, min of meer gewoon wat ook als kopje van deze alinea gebruikt wordt. In deze heading tags staan vaak belangrijke zoekwoorden, zodat de lezer precies weet waar hij moet zijn als hij op zoek is naar het antwoord op een specifieke vraag. Is een lezer van dit stuk bijvoorbeeld op zoek naar de definitie van ‘heading tag’, dan is duidelijk dat die definitie in deze alinea te vinden is; dat is immers wat erboven staat. En door de term ‘heading tag’ te verwerken in deze kop, is hij ook nog eens goed vindbaar via Google.

H1, H2, H3

Niet elke kop is even belangrijk. De titel van de pagina telt immers veel zwaarder dan een tussenkopje ergens onderin het artikel. Daarom wordt het ‘gewicht’ van die heading tags uitgelegd door het gebruik van de tags H1, H2 en H3 (ze gaan door tot H6, maar de strekking is duidelijk).

  • H1 is de belangrijkste tag en mag dan ook slechts een keer gebruikt worden op de pagina. Het is de titel van het artikel en wie slim is, gebruikt hierin ook de belangrijkste zoekterm van de specifieke pagina. Door deze term de tag H1 mee te geven, weet Google: dit is de titel van het artikel en deze bevat een specifieke zoekterm. Dan zal het wel relevant zijn.
  • H2 is een tussenkop en deze mag meerdere keren op de pagina terug te vinden zijn. Feitelijk gebruik je een H2 tag boven alle verschillende alinea’s. Ook hierin is het verstandig om zoekwoorden te gebruiken die van belang zijn voor je pagina.
  • H3 is de verdieping op H2. Dus gebruik je de H2 voor een bepaald thema, dan kan je de H3-kop gebruiken om daaronder dat thema weer op te delen in verschillende onderdelen.

Zoals eerder al even gesteld, gaat de onderverdeling van de tussenkopjes door tot en met H6, allemaal verdiepingen op verdiepingen. En, niet helemaal onverwacht, ook daalt het gewicht van deze tussenkopjes. Dus waar de H1-tussenkop de belangrijkste is, is de H6 de minst belangrijke.

Hoe plaats je deze heading tags?

Het mag duidelijk zijn; de heading tag is een belangrijk onderdeel van je webteksten. Maar hoe verwerk je ze precies in je tekst? Voor wie nog nooit met een CMS heeft gewerkt kan dit even lastig zijn, maar het went heel snel. De simpelste manier, is door de verschillende tussenkopjes te selecteren en aan te geven welke tag ze moeten hebben. Dus kies je voor H1, dan is dat de titel. Kies je voor een H2-tag, dan is dat een tussenkop, enzovoorts. De handeling is bijzonder eenvoudig; je selecteert de kop en bepaalt wat deze kop precies is.

Plaats je heading tags met HTML code.

Wat je ook kan doen, is de tekst ‘plat’ plakken. Dan gebruik je HTML-tags om aan te geven wat de kopjes zijn, wat de teksten zijn, wat een opsomming is, ga zo maar door. In het geval van de (tussen)kopjes is dat:

  • Een H1-titel

  • Een H2-titel

  • Een H3-titel

Deze opzet vereist wel de nodige kennis van de HTML-tags die nodig zijn voor de verschillende tekstindelingen, maar het is wel de ‘schoonste’ manier waarop je een tekst kan plaatsen. Immers; als je een tekst kopieert uit een bewerkingsprogramma, worden daar altijd stijlelementen bij meegenomen. Door de tekst als platte tekst met HTML-tags te plakken, voorkom je dat volledig.

Wat moet er in de heading tag staan?

Tussenkopjes in webteksten dienen voor meer dan alleen het structureren van de tekst. Ze zijn ook perfect geschikt om zoekwoorden in te verwerken, zodat je beter vindbaar wordt op deze woorden. Overdrijf het trouwens niet; keyword stuffing is echt iets dat door de zoekmachines wordt afgekeurd, omdat geen enkele relevante tekst om de drie woorden een terugkerend zoekwoord kan bevatten. Maar plaats je je zoekwoorden strategisch en doordacht, dan helpen ze zeker bij het vindbaar worden van die pagina. Ook nog een goede tip: plaats het zoekwoord aan het begin van de tussenkop, als een van de eerste drie woorden. Het helpt.

Ook is het van belang dat de heading tags relevant zijn voor de tekst die eronder staat. Het is in de oorsprong immers een indeling die voor structuur moet zorgen, dus hoe beter je tussenkopjes vertellen wat er in de volgende alinea aan bod komt, hoe beter de structuur van de tekst is.

Tenslotte is het goed om te weten dat een tussenkopje kort en bondig moet zijn. Geen lange verhalen, geen grote zinnen, gewoon in een paar woorden de kern van de alinea pakken.

Heading tags en Google

We hebben in dit artikel verschillende keren aangegeven hoe belangrijk heading tags zijn voor je vindbaarheid binnen Google. Maar waarom is dat zo? Door goede en goed gestructureerde heading tags te gebruiken, vertel je Google eigenlijk wat er te zien is in de tekst en hoe belangrijk dit specifieke stukje tekst is. Heeft je kopje een H2-tag, dan is het behoorlijk belangrijk. Heeft het een H4-tag, dan is het al een stuk minder gewichtig. Door die tags goed in te richten, laat je eigenlijk aan Google zien hoe belangrijk het onderwerp is voor de tekst. En hoe beter dit is ingericht, hoe relevanter Google het vindt. En aangezien Google relevantie als een van de belangrijkste pijlers heeft, weegt dit zwaar mee voor je website.

Heading tags maken je beter vindbaar in Google.

Doen is leren

Net zoals met zoveel dingen binnen de website, is het ook bij het maken van heading tags gewoon een kwestie van doen. Door je teksten te schrijven en ze te voorzien van de juiste tussenkopjes, leer je vanzelf wat goed werkt en wat niet. En heb ook geduld; een betere vindbaarheid komt niet in een paar dagen, hier gaan soms maanden overheen. Zorg er in de tussentijd gewoon voor dat je leesbare, prettige en goed gestructureerde teksten schrijft, die voor zowel de lezer als de zoekmachine geen geheimen hebben.